DR Er der en arkitekt tilstede? - foto: Lars Bonde

Er der en arkitekt til stede?

25.04.24
Hjørrings Bispetorv fik en tur i maskinen forleden, da DR-programmet ”Er der en arkitekt til stede?” rullede over skærmen.

MEN Hjørring og omegn har skam arkitektur af fineste karat at byde på.
I forbindelse med biblioteket findes to rigtig gode eksempler:

Amtmandsboligen - @ Aage Møller-Pedersen

Amtmandsboligen

Hjørring Biblioteks nabo – den smukke amtmandsbolig på Amtmandstoften – tegnet af Hack Kampmann.
Den mageløse bygning indgår i Realdania By & Bygs samling af ca. 60 historiske ejendomme, som repræsenterer dansk bygningskultur gennem 500 år.

Amtmandsboligen i Hjørring (realdania.dk)

Vrå Bibliotek

Vrå Børne- og Kulturhus

Hjemstedet for Vrå Bibliotek, Vrå Skole, børnehave og fritidsordning. Bygningen er internationalt berømmet og vandt Hjørring Kommunes Arkitekturpris i 2023.
Se arkitektsfirmaet AARTs egen præsentation af bygningen: Vrå Børne- og Kulturhus | AART

Hjørring byder på især mange historiske bygninger. Her har vi fundet et par titler, hvis man dykke ned i den arkitektoniske historie.

Tversted huset

Meget apropos arkitektur:

Interesserer du dig for byggeri og bæredygtighed, så kom med til vores arrangement 27/4:
Vil du bo mere bæredygtigt?

Paneldebat: Vil du bo mere bæredygtigt?